Panerai

Panerai er noe så sjeldent som en produsent av luksusklokker som ikke er fra Sveits, men som stammer fra og fortsatt holder til i Italia. Selskapet både designer, produserer og markedsfører sine egne klokker på verdensbasis. Panerai ble grunnlagt i 1860 av Giovanni Panerai, og selskapet hadde i mange år sitt hovedkvarter i Florence. I dag holder selskapet til i storbyen Milano, men selv om de produserer store deler av klokkene sine selv, så bruker de eksterne leverandører til enkelte deler av mekanikken til armbåndsurene.

Om Panerai
Panerai var lenge en bedrift som rettet seg mot det italienske militæret, der de første begynte å produsere klokker for den italienske marinen på slutten av 1800-tallet og utover 1900-tallet. Lenge fortsatte denne satsingen for selskapet – faktisk helt frem til 1993. På denne tiden hadde de produsert så lite som 300 armbåndsur til marinen, men en rekke dykkeinstrumenter og lignende. Den noe feilslåtte satsingen førte derfor til at Panerai ønsket seg inn på privatmarkedet, noe som skulle bli en realitet på midten av 90-tallet.

Og faktisk er det en ganske morsom historie som gjorde at Panerai klarte å innta privatmarkedet med skremmende stor fart. For det var den velkjente skuespilleren Sylvester Stallone som først fikk opp øynene for klokkeprodusenten, da han oppdaget en Panerai Luminor under et opphold i Roma i 1995. Det var under innspillingen av filmen Daylight at Stallone behøvde en ny klokke, og denne Panerai-modellen ble brukt av hans rollefigur i filmen. I tillegg kjøpte Stallone med seg flere lignende klokker fra Panerai som han skulle gi i gaver til venner og bekjente.

Det var denne hendelsen som for alvor blåste liv i Panerai igjen, og som blant annet sørget for å sette selskapet på radaren til det sveitsiske investorfirmaet Richemont. Det var sistnevnte som sørget for å gjøre Panerai til et luksusmerke, og prisstigningen for en Panerai-klokke på 90-tallet var skremmende stor. Selskapet har i dag primært fire kolleksjoner med klokker, som heter henholdsvis «Historisk», «Moderne», «Manifattura» og «Spesielle utgaver». I sistnevnte kolleksjon kommer det årlig et nytt tilskudd, som en referanse til en spesiell hendelse eller en historisk markering fra selskapet.

Selv om Panerai er et luksusmerke, så er ikke Panerai-klokkene like dyre som enkelte av de sveitsiske konkurrentene. Prisnivået ligger på rundt 30 000 norske kroner og oppover.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *